W celu jeszcze precyzyjniejszego i szybszego dotarcia z produktem lub usługą do określonej grupy docelowej, na rynku musiały wykształcić się inne, nowe metody współpracy kilku przedsiębiorstw. Jednym z nich jest marketing afiliacyjny służący do promocji i sprzedaży cudzych produktów przez użytkowników internetu. Czym dokładnie jest marketing afiliacyjny, jakie są jego przykłady, a także czy marketing afiliacyjny działa?
Marketing afiliacyjny – podstawowe informacje
Marketingiem afiliacyjnym książkowo określa się model promowania produktów lub usług za pomocą kanałów komunikacji należących do partnerów, w zamian za odstąpienie od wcześniej ustalonego procenta sprzedaży.
Dla bardziej zrozumiałego wytłumaczenia definicji podaje się przykład. Pewien sklep odzieżowy, specjalizujący się w produkcji i sprzedaży skórzanych dodatków do damskich stylizacji otwiera program partnerski, chcąc zwiększyć sprzedaż tychże produktów. Właścicielka bloga, w którym omawia kwestie mody damskiej, chciałaby zarobić na swojej działalności i dołącza do sieci partnerskiej sklepu odzieżowego. Dostając od niego niezbędne materiały w postaci linków i grafik, umieszcza je na swoim kanale. Każdy klient, który wejdzie na stronę sklepu odzieżowego przez konkretny link, staje się osobą z polecenia blogerki, a jeśli dokona zakupu, blogerka dostaje z tego tytułu procent od kwoty tej transakcji, na przykład 7%. Tak w najprostszy sposób można przedstawić zależności, jakie łączy marketing afiliacyjny.
Co charakteryzuje ten model współpracy?
Posiłkując się przykładem z akapitu wyżej, jest to idealna sytuacja, w której każda ze stron jest zadowolona. Reklamodawca (z przykładu wyżej to sklep odzieżowy) sprzedaje swój produkt i może cieszyć się większym zasięgiem. Partner (blogerka) zarabia na hobbystycznej działalności, a także zwiększa swoją popularność. Klient kupuje produkt, którego pragnie i to jeszcze taniej niż miałoby to miejsce przy transakcji bezpośrednio u producenta, ponieważ przez polecenie partnera, otrzymuje zniżki.
Współcześnie współpraca pomiędzy reklamodawcą a partnerem może być prowadzona za pośrednictwem wielu różnych kanałów komunikacji. Do najpopularniejszych z nich należą blogi, strony internetowe, profile i grupy na mediach społecznościowych, a także płatne reklamy.
Narzędzia, którymi posługuje się marketing afiliacyjny
Narzędzia, które wykorzystywane są przy współpracy w ramach marketingu afiliacyjnego to:
Banery reklamowe
To najpopularniejsze i najskuteczniejsze narzędzie, zachęcające do kliknięcia i przejścia na stronę reklamodawcy. Może być to baner graficzny zamieszczony na przykład na blogu ogrodniczym, prezentujący atrakcyjną ofertę akcesoriów do pielęgnacji roślin.
Ranking ofert
Zestawienie kilku ofert ze sobą w celu porównania ich poszczególnych parametrów, a przede wszystkim cen, ma zachęcić do kliknięcia w link i dokonania zakupu. Najczęściej spotykane rankingi to porównywarki kont bankowych, ofert kredytowych lub lokat. Dokonując rejestracji poprzez link afiliacyjny, klient może dodatkowo otrzymać drobne benefity.
Mailing
Maile reklamowe, zawierające najczęściej graficzne banery także mogą stanowić część współpracy reprezentowanej przez marketing afiliacyjny. Linki schowane pod banerami prowadzą na stronę reklamodawcy, zachęcając do skorzystania z oferty.
Social media
Prężny rozwój mediów społecznościowych sprawił, że marketing afiliacyjny szybko skorzystał z ich szerokich możliwości sprzedażowo-promocyjnych. Tuż po banerach reklamowych, social media stały się najchętniej wykorzystywanymi narzędziami do współpracy. Łatwość znalezienia partnera do sieci afiliacyjnej oraz ogromny zasięg profili to zdecydowanie największe zalety social mediów.
Blog
To miejsce, w którym link afiliacyjny może wybrzmieć najbardziej naturalnie. Wpleciony w tekst, zamieszczony pod grafiką lub logo, oraz jako podlinkowanie do konkretnego produktu czy usługi – możliwości jakie oferuje prezentacja linku na blogu, są dla marketingu afiliacyjnego najszersze.
Korzyści marketingu afiliacyjnego
Czy marketing afiliacyjny działa i czy jest sens w niego inwestować? Największą korzyścią, jaką prezentuje marketing afiliacyjny to finałowa sytuacja współpracy – win-win-win, w której każda ze stron odnosi ważne dla siebie korzyści. Reklamodawca ma tanią i efektywną formę promocji, partner zarabia na promocji za pośrednictwem swojego kanału, a klient może kupić produkt po nieco niższej cenie.
Marketing afiliacyjny jest skutecznym modelem sprzedaży, ponieważ opiera się na systemie prowizji, motywującym partnera do aktywnego podejmowania działań promocyjnych